Diy hjt. byg

Alt om GDS

Diy hjt. byg

Indlægaf cdp » man 21. okt 2024 20:59

Hej herinde.
Jeg roder med et par små selvbyg højtalere, der som udgangspunkt bestykkes med samme enheder som Beovox S30.
Den lille 6,5" Phillips Ad 7066 bas, har pænt stor magnet og skal sidde i et kabinet, der ca. er 20% større end S30.
Da det er egekabinetter fra et andet projekt, kunne for/bagplade fjernes, så det hele står åbent for ny indmad.
Tænker lige nu over flere muligheder, inden for pladerne fræses.
1: ml.tone/diskant fra Audoscan RIO, piezo horn enheder med originalt filter og 8,2 ohms lastnings modstand i filter.
2: Diskant Seas H 86, med B%O filter type P40. ( muligvis fra en P40 højtaler )

3: diskant Seas h 253 med selvbygger filter.

4: coax ITT enhed, 4,5" ml.tone med 1" diskant, bagkammer hertil skal etableres.

En for plade med komplet filter bliver den aftagelige løsning.
Jeg kunne tænke mig en løsning med basrefleks, fordi en heden synes egnet til dette ( og trykkammer også )
Kan ikke støve TS data på bassen op på nettet - har nogen her leget med variable refleks rør og lytte/måle sig frem ?
Jeg forestiller mig et muligt løft omkring eller under res. fx. ved at benytte basrefleks, men forkert tuning vil sikkert være dårligere som lukket. Kort sagt - er det spild af tid ?
Kan nogen hjælpe, primært omkring udregning af refleks ( areal / volume ) ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: Diy hjt. byg

Indlægaf Klarskov » man 21. okt 2024 23:59

Hej cdp.
Nu ved jeg jo ikke hvor "nørdet" du er, men det er da muligt med en PC + Audiotester + et USB-lydkort at måle TS-parametrene på enheden. (Softwaren finder du her: https://audiotester.de/ - hvis det kun er en måling, du skal lave, er prøveversionen sikkert nok, men ellers koster programmet hele €39,-) Send gerne en pb hvis du behøver flere oplysninger.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf cdp » tirs 22. okt 2024 11:44

Tak for dit svar Hans Jørgen - nørdet er nok at overdrive, men jeg kender dog lidt til filter opbygning mv. Hvis vi var tættere på hinanden, ville jeg kigge forbi og lade dig teste, men ellers hører du fra mig hvis jeg mangler info.
Foreløbig har jeg lavet en "dummi" forplade, hvor jeg kan teste forskellige rør med dæmpning i kabinettet. lad os nu se - måske skrottes ideen, hvis jeg ikke rammer et tilfredsstillende resultat. Bliver den 3-vejs, fjerner jeg plast domen i bassen og erstatter med en støvhætte, for hurtigere afrulning.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Dan63 » tirs 22. okt 2024 19:26

Hej Carsten.
Har du overvejet akustisk ventil?
Noget andet du måske kan prøve, hvis du ender med en 3 vejs løsning. Du kunne måske coate basmembranen så den får lavere egenresonans og derefter tilpasse port/ventil/lukket princip.

Blot en tanke herfra.

Held og lykke med projektet!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf cdp » ons 23. okt 2024 22:32

Noget andet du måske kan prøve, hvis du ender med en 3 vejs løsning. Du kunne måske coate basmembranen så den får lavere egenresonans og derefter tilpasse port/ventil/lukket princip.

Hej Dan - Ja, den tanke er såmænd også i spil, men har nu valgt at afprøve systemet 2-veks, med Seas H-253, dels en i mine ører fin diskant, og så får jeg brug for at bassen kan nå højere op før deling, hvilke enhver vægforøgelse vil forhindre. Der bliver så brug for lidt impedans tilpasning, da denne er nominelt 6 ohm. Ps. akustisk ventil vil give et svagere output, som det lukkede i S30, derfor peger pilen mod refleks.
Til H.Jørgen - kender du denne løsning, for at pejle sig ind på friluft-resonansen ?
https://www.youtube.com/watch?v=dwm1v2w2tH0
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf spuncut » ons 23. okt 2024 23:05

Hej Carsten
Metoden er fin nok, men der er et par tiltag der der gør det lidt nemmere i praksis.
1. Start med en seriemodstand på 100 Ohm - 1k Ohm indtil du har skudt dig ind på hvor fres ligger.
2. Et viserinstrument gør det nemmere at finde max og min -punkter.
3. En god gammeldags generator med en drejeknap fremmer altså også processen, man kan godt fare vild i det der nymodens digital-værk.
:Gammel:

MVH Henning

PS:
Det undrer mig at ham med "Poirot-overskægget" tilsyneladende ikke kender Elliott Sound Products. :Tanke:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf cdp » ons 23. okt 2024 23:18

Takker Henning - jeg bruger din anvisning på et tidspunkt. Som jeg forstår skal parametre som effektiv membran areal, compliance, kabinet volumen, dæmpning og membranvægt også proppes i blenderen, for at få et brugbart resultat på rør-volumen mv.
Bekendt forklarer det på en måde, som når man blæser over åbningen på en "flaske " og der opstår en resonans herved.
( det er nok lidt svært med en øldåse ) ;)
Edit: Går man og tænker i selvbyg er her en guide og mange gode råd - de fleste 'fald' grupper belyses.
https://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf cdp » tirs 29. okt 2024 18:27

Så kom jeg tættere på noget brugbart - jeg valgte 2 filtre fra lager, der passer godt på systemet, med blød afrulning til bassen, da den siger ret meget op i ml. toneområdet. Delefrekvensen skulle ligge omkring 3 khz med 12 db. afskæring på diskant og 6 db. afrulning på bassen. Mht. afstemning, har jeg valgt et 40 mm refeksrør ( udv. ) og lyttet mig frem med forskellige længder. En reel beregning, blev det ikke, da jeg synes der mangler data. Måske tager jeg kampen op en anden gang. ;)
De er nu 9 cm. lange, og via. online generator er der et fint output ned til ca. 38 hz. En direkte sammenligning med S45 viser, at ml. tonen er mere afdæmpet, området 6-13 khz. har kragtigere betoning og den helt dybe bas, står mere frem. Altså en typisk 2 vejs hængekøje - det passer godt til min smag og hørelse. Front rammer laves med ITT-stof, og dimensioneres med 0,5 cm. luft ud til kabinet kanten. Det synes jeg passer godt sammen. Indtil videre får de lov at spille, måske skal der leges videre senere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp

Tilbage til Gør-det-selv-vintage