Marantz 7C

Rør i alle afskygninger

Marantz 7C

Indlægaf Lautreamont » søn 20. okt 2024 11:36

Kære alle.

Jeg følger mange forskellige personer i HiFi-miljøet og læser om deres holdninger, erfaringer m.v. Én af dem er den amerikanske HiFi-nørd, Devon Turnbull, der har haft en inderlig og livslang lidenskab for vintage HiFi. Han er blandt andet begejstret for de gamle Garrard pladespillere, Ortofon SPU (fra før 1988 - A- og G-modeller) samt Marantz forforstærkere.

Han taler i et interview meget positivt om Marantz 7C og jeg har forsøgt at læse op produktet. Den bruger ECC83/12AX7 rør og ses som en ikonisk topmodel (i øvrigt også et samlerobjekt) fra 1960'erne. Hvad er det i øvrigt der gør den så særlig? Kan den konkurrere med de moderne modeller? Beklager de mange "nybegynder"-spørgsmål - kom gerne med erfaringer og oplevelser om Marantz 7C. Og hvor meget vil sådan én cirka koste (serviceret og renoveret)?

Pt. anvender jeg en Sansui AU9500 som er en ganske fin integreret transistorforstærker. Jeg vil vove påstå at den har en varm og musikalsk dybde som man typisk søger (og finder) i rørforstærkere. Det kunne være sjovt at ændre sit setup fra integreret til forstærker og forforstærker - kun rør. Hvad skulle man parre sin Marantz 7C med?

Ja, en masse spørgsmål der kommer fra en undren og en nysgerrighed over en af de ikoniske produkter i vores herlige HiFi-verden...
Lautreamont

Lokalitet: København

Re: Marantz 7C

Indlægaf KenRas » søn 20. okt 2024 14:58

Jeg er sikker på at Fredmarantz vil fortælle dig en længere historie om denne og den tilhørende 8B effektforstærker. Han ejer som en af de få, hvis ikke den eneste i DK, et sæt.

Er det det du vil gå efter, så skal du realistisk set regne med at slippe mellem 60.000,- og 90.000,- DKK for et sæt.

Vi hørte sættet spille til mini-træffet i 2021 hos Ralph i Thy, hvor Freddy fortalte den spændende historie om hans sæt. Som jeg husker det lød det godt, men har samtidig lidt svært at give en egentlig vurdering af lyden, da hornhøjttalere generelt ikke lige er min kop te (sorry Ralph) :oops:

IMG_0122.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui QRX-7500, Akai AP-420, Akai GX630D-SS, Marantz DS-940 + HD-77

Marantz HD-77, HD-880, 3300/240, 1250, 125, 150, 5220, 6320/SME3009-II/Ortofon Blue
Sansui AU-999, AU-9500, AU-9900, Eight, G-7700
TD-124, Garrard 401, PL-520, Inertia
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf ralphandersen » søn 20. okt 2024 17:15

KenRas skrev:
Vi hørte sættet spille til mini-træffet i 2021 hos Ralph i Thy, hvor Freddy fortalte den spændende historie om hans sæt. Som jeg husker det lød det godt, men har samtidig lidt svært at give en egentlig vurdering af lyden, da hornhøjttalere generelt ikke lige er min kop te (sorry Ralph) :oops:

No worries. Jeg vil gerne medgive at til minitræffet var Altecsne krasse, Audiovectoren fungerede ikke så godt og VItavox'en manglede diskant. Det bedste var Tannoysne i køkkenet. Ikke desto mindre vil jeg sige, at du ikke må give op på horn. Jeg tænkte ikke særligt længe over at skifte fra Tannoy Monitor Gold til Vitavox med diskant og jeg er heller ikke er i tvivl om at de store Vitavoxhorn er endnu bedre.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf Fredmarantz » man 21. okt 2024 00:49

Ja- Lautremont!

Det er nok mig, der primært bør sætte lidt ord på dine særdeles interessante spørgsmål, idet jeg, som Kenras har nævnt, faktisk har sådant udstyr (7C+8B+10B) til at står herhjemme og at det jævnligt snurrer lystigt. :p

Jeg har haft monstertravlt i et par dage og har det endnu i nogen tid, så derfor vil jeg genre lade gå nogle få dage mere, før jeg fortæller mere om dem. så hav tålmod..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Lautreamont » ons 23. okt 2024 20:29

Det vil jeg glæde mig til! Tusind tak!
Lautreamont

Lokalitet: København

Indlægaf Fredmarantz » man 28. okt 2024 19:21

Nå -nu prøver jeg at komme med lidt om den omtalte Marantz 7 - som nogle gange omtales som "7C" - andre gange ikke. Det tror jeg kommer an på, om den er med Walnut Cabinet" "C" = Cabinet/Case - eller ej. Fra Marantz' side omtaltes den kun som "7".

Man kan læse meget om den på nettet (Sid Smith - Saul Marantz - osv årstal i produktion), så det behøver jeg ikke trætte jer med - men der findes også lidt fejlinfo om den. Dette retter jeg op på her:

Årstal i produktion 1959 - 1966 ( begge år incl.)

Antal officielle enheder produceret ( minus nogle få Prototyper): #10001 er første eksemplar - ca. #21800 sidste eksemplar. = Små 12.000 producerede enheder. Nogle steder på nettet figurerer der uhyrlige tal på op til 130000 enheder, hvilket er helt ude i hegnet. Marantz startede normalt deres serienummer-scheme med nummer 1001 - og fremad - men med Model 7 starter de så med #10001.
De første par hundrede var hammerlaksmalede med en brungrønligt skær på kabinettet - de efterfølgende eksemplarer havde et brunligt hammerlaksmalet kabinet uden det grønlige skær.
Ellers så de ret ens ud og er stort set ikke ændrede - da konstruktionen i sig selv var ret vellykket fra start.
De var originalt alle bestykket med 6 stk. tyske Telefunken 12AX7 / ECC83 og ikke andre rør. både "smooth plate" og "Ribbed plate"

Model 7 var gjort klar til både nutiden og fremtiden- både hvad angår visuelt design men også indgange og faciliteter. Herunder kan man især hygge sig med at der var specielle indgange for forskellige vinylplade-standarder, som på konstruktionstidspunktet endnu ikke var ensrettede. Således kunne man - udover selvfølgelig RIAA-standarden også anvende "Old Columbia" - samt "old 78" - korrektionerne. Dette kan jo stadig komme de, som samler gamle plader fra perioden til gode. Desuden en sjov feature med "Tape head" - hvor man så vidt jeg kan forstå kan anvende et signal fra en båndoptager direkte fra tonehovederne uden om evt. afspille forstærkere.

Denne forforstærker har altid været en meget eftertragtet ting - og den har hos både japanerne og koreanerne - udover europæerne og amerikanerne, altid haft stor appeal. (nu nok også en stigende interesse hos kineserne).
I slutningen af 70'erne blev den kortvarigt produceret som "kit" - samlesæt i Japan, da det japanske marked var umætteligt. Den kan nogle steder ses til salg som en Model 7CK - eller bare 7K ("K" for "Kit".)

Nå - men interessen blev så stor og udbuddet så småt, at det amerikanske firma VAC i midten af 90'erne besluttede at "genudgive" den. Den blev flot og tæt på identisk med den originale. Dog var der forskelle - både i designet på bagsiden (grundet elektriske lovkrav) og i elektronikken, hvor man var nødt til at anvende andre komponenter end de originale, da disse selvsagt ikke længere blev produceret (Bumblebee-kondensatorer m.fl.) - tilmed var rørene heller ikke Telefunkens ECC83'ere længere - men østligt producerede rør, med "Marantz"-navnet på, så vidt jeg husker.
Dog var modellen særdeles vellignende og vellydende (angiveligt) - og den var dyr. Husker det ikke helt, men den kostede vist ca. 3800 USD i USA i midten af 90'erne (1996). VAC havde anstrengt sig ultimativt for at kopiere denne flotte preamp. Forskellene kan primært ses på bagsiden...Jeg ved ikke, hvor mange de fik lavet- men i dag koster selv denne re-issue mange penge.

Der blev ikke indført særlig mange af den originale til Europa - og de eksemplarer som vi ser her- fandt vej til Europa primært ved hjælp af de amerikanske militærbaser i det daværende Vesttyskland i 60'erne. (Elvis havde dem nok med under armen :lol: ) - desuden er der den krølle, at det kun er de sene eksemplarer, som er udstyret med en Multivoltage trafo - som gjorde det muligt at konvertere en Marantz 7 til 234V-drift. Dette blev en mulighed efter serienummer ca. #18000 - ellers var man tvunget ud i en 117V-løsning. mit eksemplar er #203XX og er heldigvis et mulitivoltageeksemplar. anskaffet gennem forskellige suspiciøse kanaler fra Bruxelles.

Marantz' effektforstærkere på tidspunktet var hhv. model 5, 8 / 8B samt 9. Alle passer som fod i hose til model 7 selvfølgelig og alle er bekostelige at anskaffe sig og alle er ret sjældne. Model 5 er et monotrin - og model 8 og 8B er egentlig ment som 2 stk model 5 bygget som en stereoversion på samme chassis. Model 9 er et monotrin. Disse modeller kan alle googles, som det hedder.
Model 8B og 9 blev også genudgivet af VAC i midten af 90'erne - og med samme flotte akkuratesse som model 7.

Lyden?

Jo - den lyder af rør - dog ikke mere af "rør" end at den både er kontant - dynamisk og kraftfuld. den har et rigtig fint output. Den er utrolig behagelig at betjene - man mærker hurtigt, at omskiftere er af mil-spec-kvalitet.
Jeg synes, at al lyden, der kommer ud af den er lækker og fin - dynamisk og støjsvag. Der er ingen slinger i valsen og lyden er kraftig og varm. Dette gælder alle typer af tilsluttede effektforstærkere i øvrigt. Stereoperspektiv - såvel placeringer i stereobilledet samt dybden fejler i mine ører ikke noget. Det vil nok mere bero på det tilsluttede udstyr samt optagelseskvalitet og akustik.
Jeg vil ikke kunne sige, om andre tilsvarende rør-preamps (måske fra McIntosh - Leak - Fisher eller lign.) er hverken bedre eller dårligere end denne - men en Marantz 7 efterlader ingen tvivl om, at man befinder sig på højt niveau. - både hvad angår byggekvalitet - lyd - betjening og udseende.

Jeg har også en model 8B - som den selvsagt passer ualmindelig godt til - det er på det nærmeste bare Plug and play. Det lyder som det skal. Billedet herunder viser mit eksemplar af Model 7 og den er sat sammen med min model 8B. Begge er originale issues. 8B'eren ser lidt mindre ud. Det er den altså ikke, men den står bare lidt længere tilbage i billedet - så vil det automatisk komme til at se sådan ud....

priser er jeg normalt ikke meget for at blomstre med- men sådan en model 7 er dyr - og Kenras har været inde på det..ellers kan man på nettet ret hurtigt danne sig et indtryk.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 28. okt 2024 23:02

Her er en tråd på AK (Audiokarma.org) om den nyere reissue af Marantz model 7:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... 7c.160789/

"Crooner" ved rigtig meget om de rørbestykkede Marantz-apparater.

Een eller anden "knaldhætte" på Audiokarma har prøvet sammenligne nogle forskellige Marantz preamps (på testtidspunktet dog ikke 7C) med hinanden - og fået nogle resultater ud af det- måske værd at læse. Og husk, at dette med hørelse/perception er en stærkt personlig sag.

https://www.audiokarma.org/forums/index ... -7t.23388/

ellers findes der masser af fede tråde om Marantz forforstærkere - ikke mindst Marantz 7 på Audiokarma. Audiokarma.org er nok den største kilde til information og debat om disse i Verden. brug blot søgefunktionen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 28. okt 2024 23:41

Korrektion: Marantz 7-eksemplarer, hvor man kan konvertere dem til 234 VAC starter fra serienummer#19540 , så det er ikke mange, der har den mulighed. Vel ca. 2200 stk i alt WW

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tonni » tirs 29. okt 2024 12:22

Undskyld denne derail, Men jeg kan bare ikke lade være...

Når nu "7" blev så eftertragtet, er det nærliggende, også, at spørge:
Hvor stor forskel er der på "7", og dens efterfølger "7T"? Ud over at den er med halvledere altså?
Er "7T" et lødigt alternativ? Det antyder typenummeret jo, at Marantz selv mente?

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fredmarantz » tirs 29. okt 2024 23:21

Jeg synes ikke, at det er en "derailing", Tonni - og da ganske relevant at spørge til - ikke mindst set i lyset af, at der pt. er en ret fin 7T til salg i Esbjerg området på DBA.

kort:

7T og 7 er konstrueret på to vidt forskellige måder og ligner på absolut ingen måde hinanden under hjelmen.

Udvendig er der tydeligvis store lighedspunkter - dog også med tydelige visuelle forskelle for det kyndige øje. .

Lyden fra 7 og 7T er forskellig, men begge ligger i toppen af, hvad jeg som lytter kan forvente af en supergod forforstærker.

7T ligger i den absolutte top blandt Marantz' forforstærkere, hvad angår lyd. Den er ikke bedre end 7, men den er lidt anderledes - nok bundet i at den er SS (Solid state) og 7 på rør. De lyder begge som "forventet" ift konstruktionsprincip, kan man sige...

Når to forforstærkere er konstrueret så forskelligt, som disse to er, så skulle det være mærkeligt hvis de lød helt ens. Begge er no-brainers- men en 7T er trods alt noooget billigere.

At der står en 7T i Danmark er noget ekseptionelt, da denne model ikke har været i sortimentet hos Sø og Høyem i sin tid. Dertil er den for tidlig. (1967-69/70). Der kan måske være blevet blandet en samler ind i dette på et tidspunkt.

Den må være hentet udefra - måske Tyskland. Jeg har "importeret" mit eget eksemplar af 7T fra Tyskland - og det er en 234VAC sag.

I ét af mine ovenstående links har jeg beskrevet min opfattelse af Marantz 7T's lyd.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Vintage rør-grej