Så kom jeg videre med min Sansui AU-999 og vigtigst af alt! - Mit periodiske støjproblem, der især var tydeligt på dens Phono indgange, er blevet løst
Som beskrevet tidligere er en del af den renovering der skulle være et vinterprojekt allerede udført, uden at det hjalp på problemet. det blev bare ved med at komme og gå. Typisk var det der når den blev tændt og forsvandt så efter nogle minutter. Men det kunne godt komme tilbage periodisk.
Ud over den hørbare støj, kunne jeg heller ikke forstå hvorfor ripple spænding på de 2 store lytter så ud som det gjorde og var meget ustabil. Det lignede ikke den 100 Hz savtak spænding man normalt kender
Det var en uregelmæssig savtak-lignende ripple der varierede i amplitude og ikke 2 sweep på scopet så ens ud.
AU999-1.jpg
AU999-2.jpg
Men når støjen i højttaler forsvandt, blev så ripple spænding også igen normal...???
Alt dette fattede jeg ikke en dyt af, INDTIL jeg fik øje på hvilken netafbryder switch der var brugt. Så faldt det hele på plads, da jeg indså at jeg havde set dette problem før. Dog hvor det manifesterede sig på anden vis i andre produkter.
IMG_4867.JPG
IMG_4872XX.jpg
Problemet med switchen i et 230V miljø er at kontaktflader bliver nedbrudt og i den forkulning der sker kan der opstå noget der minder om en slags modstands og/eller diode forbindelse. Dermed har man grundlaget for at der kan opstå højfrekvens støj (i MHz området) som så kan forstyrre på forskellig vis. Jeg har set dette problem forstyrre radiomodtagelse i både en Marantz 2100 Tuner og en Pioneer SX-434 Receiver. Min Direct Drive Pioneer PL-520 kørte ustabilt, der sad 4 stk af disse switche i den. Så mit råd er: falder du over dem ifm. en renovering, så skift den præventivt. Nogle switche bliver så forkullede at der ingen forbindelse er der mere, det kender vi fra bla. højttaler relæer.
En tilsvarende brugt, men OK switch, blev monteret i stedet for den gamle. Problem solved
I forbindelse med fejlsøgningen havde jeg hele effekt blokken afmonteret, hvor jeg benyttede lejligheden til gøre chassis rent i området omkring trafoen. De små TO-66 driver transistorer blev afmonteret, glimmerskiver renset og derefter genmonteret. Effekt transistorer fik nye silicone pads monteret. Interessant er det at ved bygningen af forstærkeren i 1970 er der IKKE anvendt kølepasta på driver- og effekt transistorer.
IMG_4868.JPG
Så nu kører den uden støj og lyder godt. Der mangler stadig at blive skiftet transistorer i forforstærkeren og så spiller den lidt højere i venstre kanal end i højre kanal. Det sidste må så blive vinterprojektet
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.